[LIVE] Koronawirus - sytuacja w województwie podlaskim na żywo
Nowy Teatr Jezus

Organizator

Białostocki Ośrodek Kultury
Telefon
85 746 13 11
Email
sekretariat@bok.bialystok.pl
Strona WWW
https://bok.bialystok.pl/

Miejsce

Białostocki Teatr Lalek
ul. Kalinowskiego 1 15-875 Białystok

Data

11 Paź 2020
Wydarzenie się odbyło

Godzina

16:00 - 20:00

Koszt

25 zł

Nowy Teatr: Jezus

Białostocki Ośrodek Kultury zaprasza na spektakl w ramach Art Weekend 2020: Nowy Teatr: “Jezus”

Informacje od organizatora:

11 października 2020, godz. 16:00 i 20:00
Białostocki Teatr Lalek, ul. K. Kalinowskiego 1
bilety (25 zł) do kupienia w kasach Kina FORUM i Centrum im. Ludwika Zamenhofa oraz na stronie internetowej, będą również dostępne w miejscu wydarzenia na pół godziny przed rozpoczęciem

reżyseria: Jędrzej Piaskowski
dramaturgia: Hubert Sulima
scenariusz: Jędrzej Piaskowski, Hubert Sulima
scenografia, koncepcja świateł: Przemysław Branas
kostiumy: Hanka Podraza
muzyka: Jan Tomza-Osiecki
choreografia: Szymon Dobosik
występują: Małgorzata Biela, Jan Sobolewski, Sara Celler-Jezierska, Bartosz Gelner, Piotr Polak

To jedna z najważniejszych historii w dziejach ludzkości, opowieść o radykalnej, bezwarunkowej miłości i jej potędze, o sile poświęcenia i zdolności przekraczania wszystkich granic. Dwa tysiące lat temu nauczanie Jezusa doprowadziło do powstania nowego rodzaju wspólnoty, przeobraziło ówczesny porządek społeczny, duchowy, religijny i polityczny. Wywołało rewolucję, której owoce stały się podwaliną kultury europejskiej.

Przez wieki historia Jezusa przechodząc z ust do ust była zawłaszczana przez kolejne autorytety i instytucje, stała się przedmiotem sporów, manipulacji, wypaczeń, a nawet źródłem okrucieństw, prześladowań i wojen. A jednak wciąż jest z nami. Jezus wciąż trwa. Dla jednych jest centralnym punktem życia religijno-duchowego, dla innych kulturowo-filozoficznym fenomenem albo tylko przebrzmiałym zabobonem. Jego nauki jednak nieustannie są punktem odniesienia dla kolejnych pokoleń wiernych, duchownych, religijnych guru, ateistów, myślicieli, artystów czy obrazoburców.

Kameralne przedstawienie Sulimy i Piaskowskiego jest kolejną próbą wejścia w dialog z zapisaną w ewangeliach historią oraz rodzajem XXI-wiecznej gnozy. To próba stworzenia wolnościowo-miłosnego palimpsestu nadpisanego na historię życia i nauczanie Jezusa.

Jędrzej Piaskowski
Studiował reżyserię na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Spektaklem “Versus” na podstawie dramatu Rodriga Garcii zrealizowanym w Teatrze Nowym w Poznaniu, na V Forum Młodej Reżyserii w Krakowie zdobył Grand Prix — nagrodę główną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego spektakl “Puppenhaus. Kuracja” na podstawie tekstu Magdy Fertacz zrealizowany w sezonie 2016/17 w ramach programu Debiut w TR znalazł się w rankingu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi” miesięcznika “Teatr” i został uznany za jedno z najciekawszych wydarzeń teatralnych sezonu.

Recenzje

“Kameralny spektakl Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy pod intrygującym i prowokacyjnym tytułem “Jezus” jest raczej scenicznym esejem o poszukiwaniu dobra w świecie niż historią tytułowego bohatera. (…) Z dowcipną lekkością, wśród zgrabnie wykonywanych, romantycznych przebojów, popkulturowych aluzji i filozoficznych tropów, twórcy układają interesujący, choć nieco chaotyczny kolaż. Jest w nim miejsce na twórczość Katarzyny Kozyry, mistyczne teksty Simone Weil i ekologiczną utopię. Z pomocą przedstawieniu przychodzą wspaniałe aktorki: Sara Celler-Jezierska jako nieśmiała, choć marząca o karierze scenicznej Maria Magdalena oraz Małgorzata Biela w roli eleganckiej i filozoficznie usposobionej Metafory.”
Michał Centkowski, “Newsweek Polska”

“Atmosfera dziecięcej zabawy i swobodnej gry wyobraźni tworzy glebę wzmacniającą kluczowe dla przedstawienia groteskowo-poetyckie „fantazje”, inscenizujące marzenie o tym, czego nie potrafię określić inaczej niż wybawienie.
To na tej glebie rozkwitnąć mogą tak ryzykowne, a wzruszające swym pięknem sceny, jak taniec krowy jednoczącej się z gwiazdą (porywający popis Małgorzaty Bieli), niemożliwa miłość Metafory (Biela) i mężczyzny z przyszłości (Piotr Polak), przytulanie nowotworu (Polak) przez Kaśkę (Bartosz Gelner) czy finałowe „dobre słowa”, z których jednym jest dziecięcy właśnie wiersz Danuty Wawiłow mówiony z poruszającą prostotą przez Sarę Celler-Jezierską (ta sama aktorka tworzy w spektaklu wspaniałą postać starej prostytutki Marii Magdaleny). (…)

Sulima i Piaskowski balansują na cienkiej linie między erudycyjnymi odwołaniami a wzruszającą prostotą dziecięcej zabawy i marzeń. Umiejętnie spajają pozornie oderwane sekwencje w spójny wywód o poetyckiej i filozoficznej logice. Dzięki temu, a także dzięki oryginalności ich wyobraźni oraz odwadze i mistrzostwu młodych aktorów, nie wpadają w groteskowy infantylizm, ale udaje im się – bez negowania przeczuć grożącej nam wszystkim zagłady – przeprowadzić nas przez proces odzyskiwania nadziei i miłości, dla której wybierają imię Jezus.”
Dariusz Kosiński, “Tygodnik Powszechny”

Przeczytaj więcej
Pani Dalloway – czytanie online