Organizator

Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku

Miejsce

Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku
Odeska 1, 15-406 Białystok

Data

08 Paź 2019 - 10 Paź 2019

Godzina

10:00 - 11:30

Koszt

50.00PLN

Halka Wileńska w specjalnej cenie – OiFP. Spektakle poranne.

Zapraszamy na spektakle poranne 8, 9, 10 X 2019 godz.10.00. Spektakle poranne w specjalnej cenie 50 zł.

Bilety dostępne na stronie organizatora.

Informacje od organizatora:

Instrumentacja i opracowanie partytury: MICHAŁ DOBRZYŃSKI
Dyrygent: MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK
Reżyseria: AGNIESZKA GLIŃSKA
Asystent reżysera: BARBARA WIŚNIEWSKA
Scenografia: MONIKA NYCKOWSKA
Kostiumy: KATARZYNA LEWIŃSKA
Choreografia: WERONIKA PELCZYŃSKA
Reżyseria świateł: JACQUELINE SOBISZEWSKI
Projekcje video: FRANCISZEK PRZYBYLSKI
Kierownik Chóru: VIOLETTA BIELECKA
Autor plakatu: ADAM ŻEBROWSKI
Koprodukcja: Teatr Wielki – Opera Narodowa
Oryginalna polska wersja językowa z polskimi napisami
Czas trwania 1 godz. 30 min (bez przerwy)

CZEŚNIK Paweł Czekała
ZOFIA Katarzyna Szymkowiak
JANUSZ Łukasz Klimczak
MARSZAŁEK Dariusz Machej
JONTEK Kamil Zdebel
HALKA Ilona Krzywicka

oraz

ORKIESTRA I CHÓR
OPERY I FILHARMONI I PODLASKIEJ
TANCERZE/PERFORMERZY
Magdalena Fejdasz, Daniela Komędera-Miśkiewicz, Małgorzata Mielech, Aleksandra Osowicz,
Łukasz Przytarski, Gieorgij Puchalski, Stefano Silvino, Monika Szpunar, Adi Weinberg-Prejna

STRESZCZENIE (Agnieszka Glińska)

UWERTURA

Halka błąka się po świecie, do którego nie pasuje. Emocjonalnie rozedrgana, samotna, nieobecna. Jest we władaniu swoich projekcji i wyobrażeń. Przez relację miłosną z mężczyzną z wyższej sfery nie należy już do swojego środowiska, a świat, do którego aspiruje, w naturalny sposób ją odrzuca.

AKT I

Halka szuka swojej miłości. W miejskiej rezydencji Cześnika trwają zaręczyny Zofii, jego córki, z Januszem, młodym paniczem. Marszałek i zaproszeni goście uczestniczą w rytuale, którego ozdobą jest polonez tańczony przez przyszłych nowożeńców. Zosia stoi przed życiową decyzją. Czuje, że przekracza jakiś próg i musi wybrać pomiędzy dwoma mężczyznami swojego życia − ojcem i narzeczonym − nieświadoma, że jest przedmiotem finansowej umowy. Mężczyźni przekazują ją sobie z rąk do rąk i przypieczętowują decyzję o małżeństwie uściskiem dłoni. Uroczystość przerywa głos słyszany w oddali. Zofia i Cześnik zaintrygowani nasłuchują, próbując go rozpoznać. Przerażony Janusz wie, że to Halka. Boi się, że zażyłość, jaka łączyła (łączy?) go z dziewczyną wpłynie na jego przyszłe losy.

Pod presją Cześnika, który domyśla się, że za przyszłym zięciem ciągnie się jakiś niezakończony romans, Janusz znajduje pretekst, by spotkać się z Halką sam na sam. W Halce walczą sprzeczne emocje: szczęście, lęk, radość, namiętność, czułość, złość. Ich siła zagarnia Janusza, uświadamia mu skalę pasji, która ich łączy. W przypływie namiętności obiecuje jej wspólne życie i prosi, by poczekała na niego w miejscu ich potajemnych schadzek, przy trzech figurach za miastem. Potem ogarnięty strachem ucieka. Jontek, który z ukrycia widział całą sytuację, zarzuca Halce naiwność. Nie może pogodzić się ze świadomością, że ją traci. W swojej arii bezwzględnie demaskuje przed Halką  prawdziwe, jego zdaniem, oblicze i zamiary Janusza. Dziewczyna nie potrafi i nie chce przyjąć do wiadomości, że została oszukana. Konfrontacja jej wyobrażeń z wersją zdarzeń przedstawioną przez Jontka jest ponad jej siły. Halka przeżywa załamanie nerwowe i traci całkowicie kontrolę nad swoimi emocjami.

AKT II

Halka jest już bezgranicznie w świecie fantazji i wizji. W swojej głowie widzi obrazy, słyszy głosy. Błąka się po wsi, gdzie mieszkańcy odpoczywają po tygodniu mozolnej pracy. Podczas spoczynku rozmawiają na temat zbliżających się zaślubin Janusza i Zofii, które, decyzją Cześnika, odbędą się w pobliskim kościółku. Udręczony, bezradny i bezsilny wobec obłędu Halki Jontek relacjonuje wieśniakom wyprawę do miasta. Halka żyje w przekonaniu, że jest ptakiem. Obserwuje inne ptaki, jak swoich bliskich. Jej emocje skupiają się na obserwacji gołębia, który wzbiwszy się w górę spada z nieba i umiera. Dziewczyna absorbuje w siebie ptasi los. Do wioski przybywają Marszałek, Cześnik i Janusz z Zofią. Z wyższością pozdrawiają zebranych wokół siebie podległych im wieśniaków. Janusz i Zofia prezentują się w strojach ślubnych przed zgromadzonym tłumem. Zauważają Halkę.

AGNIESZKA GLIŃSKA

Aktorka i reżyserka spektakli teatralnych i telewizyjnych. Absolwentka Wydziału Aktorstwa i Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. A. Zelwerowicza. W latach 2012–2015 dyrektorka Teatru Studio w Warszawie. W swojej bogatej karierze związana była m.in. z: Teatrem Powszechnym im. Z. Hübnera, Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Współczesnym w Warszawie, Teatrem Ateneum im. S. Jaracza, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu czy Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie. Wyreżyserowała blisko 60 spektakli teatralnych, w tym: „Korowód” A. Schnitzlera, „Trzy siostry”, „Wiśniowy sad” oraz „Mewę” A. Czechowa, „Kalekę z Inishmaan” M. McDonagh, „Panny z Wilka” J. Iwaszkiewicza, „Iwonę, księżniczkę Burgunda” W. Gombrowicza.

Ponadto wyreżyserowała serial „Bez tajemnic” (HBO). Wielokrotnie nagradzana. W 1999 r. otrzymała Paszport „Polityki” w kategorii „teatr”, w 2003 roku – Grand Prix za reżyserię spektaklu „Czwarta siostra” na Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru TV „Dwa teatry”. W 2011 r. uhonorowana została Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a także Nagrodą im. T. Boya-Żeleńskiego za wybitne osiągnięcia reżyserskie ze szczególnym uwzględnieniem inscenizacji sztuk A. Czechowa na scenach Teatru Współczesnego i Narodowego. Wyróżnia ją ambitny, oparty na wielkiej literaturze teatr psychologiczny, w którym szczególną uwagę poświęca psychologii postaci. Od 2017 r. jest wykładowczynią Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Ceniona za rolę w serialu „Artyści” M. Strzępki oraz nominowanym do Oscara filmie „Katyń” A. Wajdy.

Tagi:
Przeczytaj więcej
Zaginiony prezydent
Zaginiony prezydent Białegostoku – spacer