Organizator

Białostocki Ośrodek Kultury
Telefon
85 746 13 11
Email
[email protected]
Strona WWW
https://bok.bialystok.pl/

Miejsce

Katedra Białostocka (Bazylika Mniejsza Wniebowzięcia NMP)
Kościelna 2, 15-087 Białystok

Data

09 lipiec 2021 - 29 sierpień 2021
Wydarzenie się odbyło

Koszt

10 zł

Białostocki Ośrodek Kultury zaprasza na XXVI Katedralne Koncerty Organowe

Informacje od organizatora:

9 lipca – 27 sierpnia 2021 Bazylika Katedralna pw. Wniebowzięcia NMP w Białymstoku, ul. Kościelna 2.

bilety: 10 zł – wkrótce do kupienia w kasach kina Forum i BOK/CLZ, na stronie https://bilety.bok.bialystok.pl/ i w miejscu wydarzenia na pół godziny przed jego rozpoczęciem


Harmonogram XXVI Katedralnych Koncertów Organowych:

* Bazylika Katedralna pw. Wniebowzięcia NMP w Białymstoku

9 lipca 2021, godz. 19:15 – Tina Christiansen / Dania     
16 lipca 2021, godz. 19:15 – Sławomir Kamiński / Poznań
23 lipca 2021, godz. 19:15 – Jan Bokszczanin / Warszawa
30 lipca 2021, godz. 19:15 – Matthias Böhlert / Niemcy 
13 sierpnia 2021, godz. 19:15 – Józef Kotowicz / Białystok  
20 sierpnia 2021, godz. 19:15 – Ryszard Superczyński / Gniezno  
27 sierpnia 2021, godz. 19:15 – Ennio Cominetti / Włochy   



Wydarzenia dodatkowe (wstęp bezpłatny)
* Kościół pw. Matki Bożej Fatimskiej w Białymstoku
18 lipca 2021, godz.18:50 – Waldemar Krawiec / Zabrze
15 sierpnia 2021, godz. 18:50 – Józef Kotowicz / Białystok
* Kościół pw. Św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku
11 lipca 2021, godz. 19:00 – Tina Christiansen / Dania
29 sierpnia 2021, godz.19:00 – Ennio Cominetti / Włochy

Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury
Współorganizator: Parafia Rzymskokatolicka pw. Wniebowzięcia NMP w Białymstoku

Informacje o artystach:


TINA CHRISTIANSEN

Absolwentka Królewskiej Akademii Muzycznej w Aarhus w Danii (2011) pod kierownictwem prof. Ulrika Spanga-Hanssena, uczyła się również w Akademii Muzycznej w Malmö u prof. Andersa Johnssona. Bardzo aktywna solistka i muzyczka kameralna. Grała w wielu krajach Europy, brała udział w wielu konkursach. Zdobyła m.in. I miejsce w Konkursie Talentów Południowej Danii (2006) i III miejsce w Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego (2010). Zdobyła stypendium Thoegera Rasmussena, Nagrodę im. Ejnara Hansena oraz stypendium Viggo Makwartha i Veroniki Makwarth. Uczestniczyła w wielu warsztatach i wyjazdach szkoleniowych.

Tina Christiansen gra również na klawesynie. Jej repertuar jest bardzo szeroki. Grała światowe premiery nowych utworów napisanych m.in. przez Andersa Koppela, Nielsa Marthinsena, Tróndura Bogasona, Indrę Riše czy Christosa Farmakisa.

Jest dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Odense oraz dyrektorką do spraw muzyki w kościele Ansgars w Odense.

Program recitalu w Bazylice Katedralnej (9.07)
Charles-Marie Widor (1844-1937): Symfonia a-moll op. 42 nr 7 (I. Moderato, II. Choral, III. Andante, IV. Allegro ma non troppo, V. Lento, VI. Finale)

SŁAWOMIR KAMIŃSKI

Absolwent Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, w klasie prof. R. Sroczyńskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1987 roku). Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Występował m.in. w salach koncertowych Filharmonii Poznańskiej, Bydgoskiej, Filharmonii w Charkowie, Smetana Saal w Pradze, Schauspielhaus w Berlinie, w katedrze w Lincoln, bazylikach: San Vitale w Rawennie, St. Mátyás w Budapeszcie i San Pietro in Montorio w Rzymie. Współpracował z orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Poznańskim Chórem Chłopięcym Jerzego Kurczewskiego i „Poznańskimi Słowikami” pod dyrekcją Stefana Stuligrosza. W dorobku artysty znajdują się liczne nagrania płytowe jako solisty i kameralisty. Album „Feliks Nowowiejski – Oratorium Quo Vadis” na chór, orkiestrę symfoniczną, solistów i organy z udziałem orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza otrzymał prestiżową nagrodę ICMA 2018 oraz był nominowany do nagrody Fryderyki 2018. 

Sławomir Kamiński zajmuje się również działalnością pedagogiczną. Jest profesorem klasy organów w Akademii Muzycznej im I.J. Paderewskiego w Poznaniu – uczelni, w której od 2020 roku pełni funkcję prorektora ds. artystycznych, naukowych i kontaktów międzynarodowych.

Program recitalu w Bazylice Katedralnej (15.07)
Georg Muffat (1653-1704): Toccata decima (from Apparatus musico- organisticus)
Dietrich Buxtehude (1637-1707): Toccata in d BuxWV 155
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Fantazja i fuga c-moll BWV 537
Johann Sebastian Bach (1695-1750): Piece d’orgue BWV 572  
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847): II Sonata c-moll op. 65 (Grave – Adagio – Allegro maestoso e vivace – Fuge)

JAN BOKSZCZANIN

Organista, pedagog, dyrektor artystyczny festiwali muzyki kameralnej i organowej. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa prof. Joachima Grubicha), był na stypendium doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jessego E. Eschbacha.

Koncertuje w Europie, Azji, Rosji i Stanach Zjednoczonych. Występował z recitalami organowymi w katedrze Notre Dame w Paryżu, katedrach we Freibergu i Brugii, University Chapel w Glasgow, katedrze katolickiej w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas i katedrze Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, gdzie 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Nagrał ponad 20 płyt z muzyką organową. Nakładem wydawnictwa Polihymnia ukazała się jego monografia „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”, a także zeszyty z utworami Mariana Sawy pod jego redakcją oraz opracowanie partii fortepianowej do arii i duetów z „Litanii” Józefa Zajdlera. Specjalnie dla niego utwory pisali m.in.: Marian Sawa, Krzesimir Dębski, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Alicja Gronau-Osińska i Dariusz Przybylski. 

Prowadzi klasę organów białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, w latach 2016-2020 był także prodziekanem tej uczelni. 

Program recitalu w Bazylice Katedralnej (23.07)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) / Antonio Vivaldi (1678-1741): Koncert d-moll (Introdukcja, Fuga, Siciliana, Finał)
Johann Pachelbel (1653-1706): Ciaccona in f
Dymitr Szostakowicz (1906-1975): Passacaglia
Joel Martinson (ur. 1960): Aria on Chaccone
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847): IV Sonata B-dur (Allegro con brio, Andante religioso, Allegretto, Allegro Maestoso)

MATTHIAS BÖHLERT

Pochodzi z Saksonii-Anthaltu. Muzyki kościelnej uczył się w protestanckiej szkole w Halle (Saale) pod kierunkiem Almutha Reuthera (1978-1984). W trakcie nauki pracował jako organista w Stadtsingechor Halle – najstarszym niemieckim chłopięcym chórze oraz w kościele Unser lieben Frauen. Jego dyplomowy koncert odbył się w kościele Thomaskirche w Lipsku. Od zakończenia nauki Böhlert pracuje jako organista w ewangelickich kościołach w Salzwedel (od 2004 roku jest kierownikiem odpowiedzialnym za muzykę kościelną).

Jego twórczość obejmuje utwory na organy i fortepian oraz chórowe i dla solistów. Występował w wielu krajach Europy, obu Amerykach, Japonii, Australii i Afryce. Jako dyrektor Kantorei Salzwedel wykonuje utwory muzyki barokowej, klasycystycznej, romantycznej i współczesnej. Występował m.in. z solistami orkiestry Komische Oper Berlin. Jest odpowiedzialny za próby i występy kilku chórów w Salzwedel. 

Program recitalu w Bazylice Katedralnej (30.07)
Tabulatura Jana z Lublina (ok. 1500): Taniec staropolski                    
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Fantazja G-Dur BWV 572                
Jehan Alain (1911-1940): Le jardin suspendu                              
Georg Michael Telemann (1748-1831): Opracowanie chorałowe „Ein feste Burg ist unser Gott“                     
Ädams Ore (1855-1927): Koncert d-moll op. 36, Nr. 1                  
Nikolajs Alunans (1859-1919): Paraphrase über Robert Radeckes Lied „Aus der Jugendzeit“ Jazeps Vitols (1863-1948): Pastorale                                     
Jaromir Weinberger (1896-1967): „Meditations“ – 3 preludia               
Théodore Dubois (1837-1924): Toccata G-Dur                                                                         

JÓZEF KOTOWICZ

Białostocki organista i pedagog. Adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, wykładowca w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku w zakresie gry na organach i improwizacji organowej. Laureat Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kamieniu Pomorskim (1994). Członek Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Białymstoku. Kierownik artystyczny odbywających się od 1996 roku w białostockiej bazylice Katedralnych Koncertów Organowych. Ma w dorobku pięć płyt.

Uczestniczy w licznych krajowych i zagranicznych festiwalach organowych. Regularnie koncertuje w krajach skandynawskich, wielokrotnie występował w Słowacji, Niemczech, Holandii, Estonii, Irlandii, Włoszech, Litwie, Białorusi i Rosji. Pięciokrotnie odbył tournée koncertowe w USA.

Program recitalu w Bazylice Katedralnej (13.08)
J.S. Bach (1685-1750): Preludium i fuga G-dur, BWV 541
J.S. Bach (1685-1750): Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 177 (opracowanie W. F. Bach)
Petr Eben (1927-2007): Hommage à Dietrich Buxtehude
Rene Becker (1882-1956): Toccata F-dur op.45
Enrico Pasini (ur. 1935): Cantabile nr 2
Charles M. Widor (1844-1937): Toccata z V Symfonii organowej F-dur

RYSZARD SUPERCZYŃSKI

Absolwent poznańskiej Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia (w klasie organów) oraz Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w klasie organów prof. Sławomira Kamińskiego. W 1994 roku otrzymał wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumii za wykonanie utworów J.S. Bacha. Brał udział w seminariach i kursach mistrzowskich prof. G. Boveta, P.A. Stadmüllera, W. Zerera i Ch. Bosserta. Pełni funkcję kierownika sekcji instrumentów klawiszowych w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Gnieźnie, gdzie prowadzi klasę organów. Jest także nauczycielem organów w Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Gnieźnieńskiej.

Występował jako solista i kameralista na festiwalach muzyki organowej i kameralnej w Polsce i na Litwie. Nagrał płytę z Poznańskim Chórem Katedralnym. W 2005 roku został tytularnym organistą Bazyliki Archikatedralnej w Gnieźnie i akompaniatorem Chóru Prymasowskiego. Popularyzator muzyki organowej i kameralnej w Gnieźnie i regionie.

Program recitalu w Bazylice Katedralnej (20.08)
G. Young (1919-1998): Suita barokowa (Plein Jeu a la Couperin, Marche Petite, Aria, Toccata)
J.S. Bach (1685-1750): Opracowanie chorałowe: Nun Komm der Heiden Heiland BWV 659     
J.S. Bach (1685-1750): Toccata i fuga d – moll BWV 565
J. Brahms (1833-1897): Opracowanie chorałowe: Herzlich tut mich verlangen op. 122/10
M. Sawa (1937-2005): Bogurodzica
L. Boёllmann (1862-1897): Suita gotycka op. 25 (Introdukcja, Menuet, Modlitwa, Toccata)

ENNIO COMINETTI

Włoski organista. Grał na najbardziej prestiżowych festiwalach organowych i wykonał ponad 2000 koncertów. Rocznie gra ponad 80 koncertów. Koncertował w najważniejszych katedrach i salach Europy, Azji, Afryki, Ameryki Południowej, występował w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Nagrał 25 płyt dla włoskich i niemieckich firm fonograficznych, nagrywał dla radia i telewizji. Zajmuje się również kompozycją i dyrygenturą, jest założycielem Orchestra Cameristica Lombarda i zespołu wokalnego Soli Deo Gloria. Wydał biografię M.E. Bossiego. Prowadzi seminaria muzyczne, zasiada w jury konkursów organowych. Od 1998 roku jest dyrektorem departamentu muzyki kościelnej i profesorem Akademii Sztuki w Rzymie. 

Program recitalu w Bazylice Katedralnej (27.08)
Edward Elgar (1857-1934): From Vesper Voluntaries op. 14 (Introduction,  Allegro, Poco lento, Finale: Poco allegro)
Théodore Dubois (1837-1924): Toccata in G
Oreste Ravanello (1871-1938): Chorał-Fantazja
Marco Enrico Bossi (1861-1925): Scherzo in sol minore op. 49 n. 2
Pietro Alessandro Yon (1886-1943): Humoresque “L’organo primitivo”
Louis James Léfebure-Wély (1817-1869): Boléro de concert op. 166
Percy E. Fletcher (1879-1932): Festival Toccata 

Przeczytaj więcej
Akcja Lato 2020
Akcja Lato 2020