[LIVE] Koronawirus - sytuacja w województwie podlaskim na żywo
nowy rok nowy ja

Nowy rok nowy ja

Co zrobić, aby zrealizować cele noworoczne

Ostatnia aktualizacja:

Zadbać o zdrowie, stracić na wadze, rzucić palenie, znaleźć nową pracę czy więcej czasu poświęcać dla rodziny lub na hobby. Chyba każdy z nas zastanawiał się, co się zmieni w jego życiu w nadchodzącym roku.

Ile znasz osób, które nie dotrzymały swoich celów? Ile osób co roku stawia sobie ten sam cel? Sądzę, że więcej niż mniej, lecz nie jest to nic dziwnego. Osiągnięcie konkretnego celu, w dzisiejszym zabieganym świecie nie jest takie proste.

Tak jak napisałem wyżej, to jest nic dziwnego, gdy nie osiągamy swoich celów… gdy nie wiemy jak je wyznaczać. Pewnie sobie teraz pomyślisz: „Jak to nie umiem wyznaczać celów? Rzucenie palenia to chyba jest wyznaczony cel?”. Tak samo, jak zacząć regularnie biegać, znaleźć nową pracę czy ogólnie odmienić swoje życie. Tak to są cele, lecz nie sądzisz, że są one trochę… śmiałe? Nie zrozum mnie źle, jeśli takie sobie założyłeś, gratuluję i wieżę w to, że się Tobie uda. Jednak zwróć uwagę, że są to duże cele, których osiągnięcie będzie od Ciebie wymagać dużych nakładów pracy i jeszcze więcej czasu. Czasami silna wola i ogólne postanowienie, że to zrobisz, nie wystarczy.

Dla tego proponuję już w etapie postanawiania sobie jakiegoś celu zacząć go realizować. Zaczniesz to robić przez odpowiednie określenie tego, co planujesz. Najpopularniejszym, najprostszym i zarazem najmniej docenianym narzędziem do tego typu rzeczy jest planowanie SMART. Zgodnie z koncepcją SMART nasze cele powinny być:

Skonkretyzowane.

Czyli takie, którego zrozumienie nie powinno stanowić kłopotu. Warto dodać jeszcze do tego “po co”. Na przykład: Rzucę palenie, aby poprawić swoje zdrowie i kondycję.

Mierzalny.

Czyli taki, aby można było “policzyć” jego stopień realizacji. Rzucenie palenia brzmi dość policzalnie, bo albo palę, albo nie. Warto jednak rozłożyć to w czasie np. będę palić o 1 papieros mniej co tydzień. W pierwszym tygodniu palenia policz ile ich wypaliłeś a w następnym wypal o 1 mniej.

Atrakcyjny.

Sam proces rzucania palenia ma plusy i minusy. Z jednej strony jest ogólne rozdrażnienie a z drugiej np. poprawa węchu, smaku, zdrowia. Rzucenie tego nałogu będzie bezcennym uczuciem.

Realistyczny.

I tak i nie. Ponieważ stresu z życia się nie pozbędziemy (no, chyba że wyjedziemy w Bieszczady) a wiadomo, że będąc pod jego wpływem, łatwiej jest sięgnąć po papierosa. Warto w takich momentach świadomie sobie odmówić jednego czy dwóch. A gdy stres minie kontynuować realizację celu.

Terminowy. 

Biorąc twarde dane z części mierzalnej oblicz sobie za ile tygodni czy miesięcy wypalisz ostatniego papierosa. Zaznacz sobie tę datę w kalendarzu, umieść w widocznym miejscu kartkę z napisem “Rzucę palenie, aby poprawić swoje zdrowie i kondycję. Co tydzień będę palić o 1 papieros mniej, ostatni wypalę dnia… roku…” i codziennie przeczytaj to, co napisałeś.

Jak już określiłeś swój cel, jedyne co zostało to motywacja do jego realizacji.

Niestety na to nie ma recepty, ponieważ motywacja płynie z wewnątrz, nie z zewnątrz. Warto jednak monitorować swoje postępy i wyznaczyć “kamienie milowe”. Mała nagroda dla samego siebie, po osiągnięciu “kamienia” nie będzie zła.

W nowym roku życzymy Ci realizacji tego, co zaplanowałeś. Niech to, co jest od Ciebie niezależne, nie zniechęca Cię w osiąganiu Twoich celów. Pierwsze kroki niech będą lekkie i zachęcają do wskakiwania na coraz głębszą wodę samodoskonałości. Wierzymy w to, że się Tobie uda. Dziękujemy, że byłeś z nami w 2019 roku i mamy nadzieję, że za rok też z nami będziesz! Szczęśliwego Nowego Roku:)

Przeczytaj więcej
Polcon
Polcon 2019: Pierwszy kontakt.